CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

16 October 2010

Senja Di Laut

Setiap kali aku berpeluang pulang ke kampungku,saya tidak akan melepaskan peluang untuk bersiar-siar di tepi pantai yang berhampiran dengan rumahku.Keindahan pemandangan laut memikat hati saya.Saya suka menikmati sanja di laut. Selalunya saya akan ke sana pada waktu lewat petang,ketika matahari hampir-hampir telah menghilangkan dirinya.

Pemandangan di tepi laut pada ketika itu begitu indah sekali.Daun-daun pohon kelapa kelihatan meliuk-liuk ditiup angin laut yang berpuput lembut.Air laut kelihatan tenang,setenang air di kolam.Kapal-kapal nelayan ada yang sedang mudik ke pengkalan dan ada pula yang baharu hendak diluncurkan ke laut lepas.Saya suka bersiar-siar di tepian pantai dengan tidak memakai kasut.

Di laut senja begini,sememangnya ramai yang datang berkunjung ke tepi laut.Ada yang datang sekadar untuk bersiar-siar menikmati udara nyaman di tepian pantai,seperti aku ini.Tidak kurang pula yang datang ke situ untuk mencari ketenangan atau melepaskan lelah setelah seharian bekerja.Kanak-kanak pula kelihatan riang berlari-larian di pantai dan di pergigian laut itu.Mereka seakan-akan lupa pada malam yang kian merangkak tiba.

Suasana di tepi laut pada itu riuh-rendah dengan suara kanak-kanak yang sedang berkejar-kejaran.Namun kebisingan tersebut sedikit pun tidak mengganggu saya dan pengunjung lain yang ingin mencari ketenangan di situ.Malahan suasana begitu mendatangkan keseronokan pada diriku dan membuatkan saya leka seketika.

Apabila hari telah hampir malam,suasana itu menjadi tenteram sekali.Saya masih berjalan mundar-mandir di tepi laut.Saya lihat warna langit yang tadinya biru telah bertukar kemerah-merahan dan kekuning-kuningan.Matahari pula sudah semakin tenggelam di kaki langit.Di sekeliling sang suria itu,kelihatan suatu cahaya yang menjadikan suasana bertambah menarik lagi.Air laut yang tadinya kebiru-biruan sudah bertukar menjadi merah berkilau-kilauan.

Pancaran cahaya matahari telah tidak kelihatan lagi.Bulan mula menunjukkan diri.Saya pun mengatur langkah pulang ke rumah.Pemandangan indah di tepi laut itu amat mendamaikan jiwaku.Keindahan yang saya nikmati itu mengingatkan saya akan kebesaran tuhan yang menjadikan alam semesta ini.Saya pasti akan datang lagi untuk menikmati keindahan laut.

0 comments: